Suitsupply


Suitsupply,  een  verticaal  geïntegreerde  winkelketen die  pakken voor mannen verkoopt, heeft als producent én detaillist een supply chain ontwikkeld die de kosten laag houdt. Het bedrijf houdt vast aan een simpele formule: het maken van modieuze pakken op klassieke wijze voor een goede prijs. Suitsupply is bezig aan een internationale expansie. Het netwerk van fysieke winkels en webshops groeit snel. ‘Aan ons en CB Fashion de uitdaging om deze ontwikkelingen in goede banen te leiden’, zegt Hans Hulsinga, head of logistics bij Suitsupply.

'Belangrijke rol voor CB Fashion in onze internationale expansie'

De eerste winkels van Suitsupply zijn gevestigd langs rijkswegen in Nederland. Mannen kunnen er – op weg naar of van hun werk – een pak kopen en direct door de kleermaker laten aanpassen. In de loop der jaren trok Suitsupply ook de binnensteden in, maar koos bewust voor aparte locaties zoals de Willemsparkweg in Amsterdam en de Frankrijklei in Antwerpen.

Internationale expansie

‘De afgelopen jaren zijn we internationaal sterk gegroeid’, vertelt Hans Hulsinga. ‘We hebben grote, moderne winkels geopend in onder meer Shanghai  en Miami. Vooral in Amerika en Azië gaan we meer winkels openen.’

Vaker leveren                                                            

CB Fashion belevert vanuit het magazijn in Helmond de Europese winkels van Suitsupply. Tot voor kort werden de winkels in grote steden als Milaan en Madrid één keer per week beleverd. Dit tempo wordt nu opgevoerd naar meerdere leveringen per week. Volgens Hulsinga lukt dit nog niet altijd. ‘Soms moeten we een dedicated busje inhuren, en dat is kostbaar. We bekijken samen met CB Fashion hoe we dit kunnen invullen zonder de hoofdprijs te betalen - work in progress!’

Netwerk

Suitsupply hoopt dat het brede transportnetwerk van CB Fashion zal meegroeien met de internationale expansie van het bedrijf. ‘Als wij op een bepaald moment een grote flex store in Parijs openen, zou het zomaar kunnen dat die vijf dagen per week beleverd moet worden. Het idee is om dit samen met CB Fashion uit te werken.’

Omnichannel

Op dit moment is Suitsupply actief in 15 landen. De verdere expansie is ingegeven door de sterke online business. ‘Australië is een van onze grootste landen. Verder staan de “Nordics” in Europa in de top drie, hoewel we er nu nog geen winkels hebben.’ De verkopen via de webwinkels van Suitsupply vertegenwoordigen een aanzienlijk percentage van de totale omzet. Hulsinga verwacht verdere groei in dit segment. Omnichannel is dan ook het belangrijkste onderdeel geworden binnen Suitsupply. Dat is goed zichtbaar op het hoofdkantoor, waar de helft van de medewerkers designer is en de andere helft technisch specialist.

Retourzendingen

‘Op plaatsen waar we fysieke winkels openen, zien we ook de webverkopen stijgen. Het verkopen van maatpakken via internet is een uitdaging. Momenteel zijn de retourstromen nog hoog. Aangezien het pashokje van een webwinkel bij de klant thuis staat, zit retourneren ingebakken in het businessmodel. Retourneren moet makkelijk zijn en mag voor de consument niets kosten. Verder moet het retourpercentage geoptimaliseerd worden. Aan ons en CB Fashion de uitdaging om dit op te pakken. We onderzoeken hiertoe diverse trajecten.’

Champions League

De komende jaren wil Suitsupply qua logistiek samen met CB Fashion doorgroeien naar de Champions League. ‘Het leveren van hangende pakken is een specialisme dat CB Fashion goed onder de knie heeft. Op een aantal vlakken zien we ruimte voor verbetering. Daarbij vinden we het belangrijk dat CB ons als fashion-specialist aan de hand neemt. De wereld om ons heen verandert snelt. Wie daar succesvol op inspeelt, heeft de toekomst in de hand.’

Meer referenties

Meer referenties
Lees het interview
Caroline en Emiel

Micro Fashion

“Wij hebben met elkaar logistieke KPI’s afgesproken. CB Fashion zorgt dat alle orders binnen de afgesproken termijn worden geleverd.”

Bekijk de referentie
Lees het interview
Caroline en Emiel

Van Gils

“We zijn klein begonnen en hebben gaandeweg de hele logistiek bij CB Fashion neergelegd.”

Bekijk de referentie
Lees het interview
Caroline en Emiel

VeldhovenGroup

“We hebben onze systemen perfect op elkaar afgesteld, waardoor we klanten optimaal kunnen bedienen.”

Bekijk de referentie